AREPAS MED VENEZOLANSK PULLED PORK OCH GUASACACA (VEGANSK)

Arepas är ett majsbröd som äts främst i Venezuela och Colombia. Det är som en glutenfri version av pitabröd med en doft av popcorn! Perfekta små fickor att fylla med massa godsaker. Att göra arepas är superenkelt och går fort. Det är bara att blanda mjölet med salt och vatten, forma till platta bröd och steka. Följ receptet i mitt tidigare inlägg om arepas här. Men om du inte orkar göra egna arepas kan du självklart bara servera fyllningen i tacobröd eller ris. Mums!


Carne mechada är en traditionell fyllning till arepas i Venezuela och är en variant av pulled pork. Jag har länge försökt klura ut hur jag ska göra en vegansk variant av rätten. Min man kommer från Venezuela (och inte heller äter animaliskt) och har saknat en riktigt god arepa med carne mechada. Jag har bland annat provat med stekt svamp, veganska sojaprodukter och jackfruit men blev inte riktigt nöjd med smakerna. Jag behövde en huvudråvara som har egen umami för att få till den där lagom mustiga smaken. Då testade jag att fritera ostronskivling istället för att steka den. Och vilket skillnad! Bara friterad ostronskivling i sig är ju sjukt god att äta som snacks. Den får en annan konsistens och blir sådär fet och god som gör carne mechadan mer fyllig.


Till arepas serveras friterad matbanan och den venezolanska versionen av guacamole, guasacaca.


Andra goda och traditionella fyllningar till venezolanska arepas är den krämiga avokado- och "kyckling"röran reina pepiada och den smakrika "äggröran" huevos pericos på tofu.

AREPAS MED CARNE MECHADA & GUASACACA

Portioner: 4-6 (12 arepas)

Salta allt efter smak


CARNE MECHADA

Ostronskivling, 900 g

Röd paprika, 2 st, skivad

Gullök, 3 st, skivad

Vitlök, 10 klyftor, hackad

Rödvinsvinäger, 1/2 dl

Sojasås, 1 msk

Spiskummin, 2 1/2 msk

Paprika, 2 1/2 msk

Rökt paprika, 2 msk

Svartpeppar, 1 msk

Muscoavadosocker, 1/2 msk (valfritt)

Koriander, en knippe

Tomat, 3 st, tärnad

Matolja


GUASACACA

Avokado, 2 st

Grön paprika, 1 st

Vårlök, 1 st (eller 1/2 gullök)

Koriander, 1 dl

Persilja, 1 dl

Vitlök, 2-3 klyftor

Saft från 1 1/2 lime

Svartpeppar


SERVERING

Arepas, 12 st (se recept här)

Matbanan, 4 st, skalad och skivad i 1 cm tjocka skivor (både gröna och mogna matbananer är väldigt goda att fritera, men till den här fyllningen skulle jag rekommendera en mer mogen matbanan)

Matolja


GÖR SÅ HÄR

Carne mechada. Strimla ostronskivlingen för hand. Det är bara att dra isär dem på längden till tunna strimlor. Fritera strimlorna på medelhög värme tills gyllene och lite krispiga. Lägg över på en tallrik med kökspapper och salta. Det är sjukt gott att käka som snacks redan nu. Sno några men backa sedan undan och försök med all viljestyrka att fortsätta med receptet.


I en panna (gärna gjutjärn eller wok), woka paprika och gullök på högsta värmen tills sotad. Dvs. de ska få riktigt fint med färg och bli lite rökiga och goda. Sänk till medelhög värme och tillsätt vitlök och ostronskivlingen. Rör om i någon minut och häll i rödvinsvinäger och sojasås. Tillaga under omrörning i någon minut eller två tills den starka syrliga smaken från vinäger försvunnit. Vänd ner kryddorna, rör om. Blanda ner tomat och koriander. Lägg på ett lock, sänk till medellåg värme och låt puttra i 20 min så den blir saftig och smakrik. Rör och då och då och smaka av.


Arepas. Gör arepas enligt länkat recept ovan.


Guasacaca. Mixa alla ingredienser till en slät sås.


Matbanan. Fritera skivorna i olja på medelhög värme tills gyllene på båda sidor. Lägg över på en tallrik med kökspapper och salta. Servera direkt.


Fyll arepas med carne mechada, guasacaca och matbanan.



#arepas #venezolansk #pulledpork #vegansk #fooledpork

555 visningar
Logga 10 Veckor Vegan Transparent.png