AREPAS (VENEZOLANSKT, GLUTENFRITT MAJSBRÖD)

Det traditionella majsbrödet arepas får det att dofta av popcorn i köket när de steks och kan fyllas med alltifrån enkla fyllningar som ost, smör och avokado till den matiga reina pepiada. Arepas är väldigt mättande så jag serverar oftast en fräsch smoothie eller färska frukter som mango, passion eller ananas till.


Det är väldigt enkelt att göras arepas men kan vara lite omständigare att förklara. Jag har därför gjort steg-för-steg-bilder längre ner. Det går fort att göra när du väl att få till tekniken, sedan får du goda majsbröd som kan fyllas som pitabröd. Dessutom glutenfria och utan att jäsa!

AREPAS

Arepas är ett traditionellt, platt majsbröd i Venezuela och Colombia med lång historia från den inhemska befolkningens mattraditioner. Idag är den symbolisk för matkulturen i länderna och äts som frukost, tillbehör till mat och som streetfood- där du kan hitta areperas (hak som säljer arepas) på varje hörn i stan. Arepas kan stekas, friteras eller grillas för att sedan fyllas som pitabröd. De mest typiska fyllningarna är dominó (svarta bönor med ost), carne mechada (som pulled pork) och reina pepiada.


HARINA P.A.N

Masarepa är majsmjölet som används för att göra arepas. Harina P.A.N (se bild) är det överlägset mest populära märket av masarepa och finns att köpa i större matbutiker som Ica och Hemköp eller i utländska livs.


Masarepa är en essentiell produkt i Venezuela och används, förutom till att göra arepas, även till andra traditionella rätter som empanadas (piroger) och hallacas (tamales).


Det går inte att byta ut den mot en annan typ av majsmjöl då de processeras på olika sätt och ger olika smak och konsistens.




AREPAS

Portioner: 15 st arepas (räcker till 5-6 pers)

Harina pan, 10 dl (finns att köpa i stora matbutiker som Ica och Hemköp eller i utländska livs)

Vatten, 12 dl

Salt, 2 tsk

Olja till stekning

För att forma arepas: 1 ren plastpåse/fryspåse och en tallrik


GÖR SÅ HÄR

Deg till arepas. Blanda vatten och salt i en skål. Rör ner majsmjölet och knåda degen tills slät. Låt sedan vila under en duk i 5 min. Degen ska kunna formas till en boll utan att få sprickor eller kännas torr.

Forma, stek och fyll arepas. Innan vi sätter igång behöver vi för enkelhetens skull en ren plastpåse/fryspåse. Klipp upp båda långsidorna av påsen. Nu har du ett avlångt och vikbart plastblad och du är redo att forma dina arepas!

  1. Forma. Arepas kan formas för hand men det lättaste är att rulla till en boll och platta till med en tallrik mellan två plastblad. Det bästa är om du har en tallrik som har en underkant med en diameter på ca 12-13 cm. Då får du en perfekt storlek på dina arepas.

  2. Rulla degen till 15 små bollar som är lite mindre än din näve. Vik upp plastbladet och lägg en boll på den ena sidan.

  3. Vik över det andra plastbladet på bollen.

  4. Lägg tallriken på bollen och platta till den till en tjocklek på ca 1 cm.

  5. Ta bort tallriken.

  6. Dra bort det övre plastbladet. Voilá! Din första arepa är formad. Nu är det bara att steka. Jag brukar steka 1-3 st medan jag fortsätter forma dem andra.

  7. Stek. Värm en stekpanna med olja till medelhög/hög värme. Vänd i arepan och stek på båda sidor tills den fått en gyllene och krispig yta.

  8. Fyll. Värm ugnen till 200 C. Allteftersom att arepasen steks klart kan de köras in på ett galler i ugnen i typ 5-10 min, tills du ser att de puffat upp liiite grann så de blir lättare att skära upp till fickor. Ta ut dina färdiga arepas ur ugnen, skär upp kanten till en ficka- som pitabröd- och fyll med reina pepiada.

  9. Stäng och ät!

Arepas är godast färska men får du några över kan du förvara de som stekts i en kökshandduk och sedan ugnsbaka dem innan servering dagen efter. Du kan också förvara degen eller dina formade arepas i kylen för att steka och ugnsbaka dagen efter, perfekt till frukost!


#arepas #majsbröd #venezuela #venezolansk #vegansk #reinapepiada #guacamole #avokado #macka #latinamerikansk #glutenfria #glutenfritt #bröd #pitabröd

Logga 10 Veckor Vegan Transparent.png