CEVICHE MED OSTRONSKIVLING, TORTILLACHIPS & SÖTPOTATIS (VEGANSK)

I den här sommarvärmen vill jag bara äta något kallt, syrligt och fräscht och igår när jag försökte somna med alla fönster öppna för att försöka få till ett korsdrag, kunde jag inte sluta tänka på en riktigt kall och syrlig ceviche. Så det första jag gjorde när jag vaknade imorse var att börja laga ceviche kl. 7 på morgonen.


Jag tänker inte ens ge mig in i någon diskussion om vad som är äkta ceviche och inte. Har suttit i timmar och gjort research och kommit fram till att huvudsaken med ceviche i alla fall är att få till en riktigt god leche de tigre (tigermjölk)- den citronbaserade marinaden som huvudingredienserna ska marineras i. Den ska vara riktigt syrlig, fräsch och ha ett sting av hetta.


Det här är alltså min version av ceviche som jag gör till vardags med de ingredienser jag hittar i min butik. Istället för fisken använder jag sotad ostronskivling som suger åt sig marinaden perfekt. Andra traditionella ingredienser för en vegansk version är exempelvis lupinbönor, rokotopeppar och choclo (matig, peruansk majs). Eftersom det inte finns tillhands, använder jag stora vita bönor, vanlig chili och romanticatomater. Det ger en god sötma och matighet i cevichen.


Som tillbehör serverar jag majskolvar, sötpotatis och friterade tortillachips, men självklart är andra tillbehör goda till som exempelvis kokt cassava, cassavachips, matbananchips, nachochips eller sötpotatischips. Ni fattar. Något krispigt och matigt till helt enkelt.

CEVICHE MED OSTRONSKIVLING, TORTILLACHIPS & SÖTPOTATIS

Portioner: 2 (eller snacks för 4-6 pers)


CEVICHE

Lime, saften från 6 st

Apelsin, 1/2 dl färskpressad saft

Rödlök, 1/2 stor, skivad

Vitlök, 2 klyftor, pressade

Ingefära, 1 1/2 tsk, finriven

Grön/röd chili, 1-3 st efter smak, skivad

Koriander, 3-4 krukor, finhackad

Stora vita bönor, 1 pkt, sköljda och silade

Ostronskivling, 400 g

Små, mogna, röda tomater, ca 300 g (t ex av sorten romantica, körsbärs eller plommon)

Avokado, 2 st, tärnade


SERVERING

Små tortillabröd, 12 st (alternativt kan du skippa att fritera tortillachips och istället servera färdiga nachochips till)

Olja till fritering

Sötpotatis, 1 liten, skalad och tunt skivad

Majskolvar, 2 st, delad i mindre bitar


GÖR SÅ HÄR

Blanda limesaft, apelsinsaft, rödlök, vitlök, ingefära, chili, koriander och vita bönor i en skål. Salta väl och ställ in i frysen medan du preppar resten av ingredienserna. Röran är god riktigt kall på en varm sommardag.


Strimla ostronskivlingen i tunna strips. Jag brukar dra isär dem i strimlor för hand. Bryn dem snabbt i en torr panna på högsta värmen tills de blir lite sotade. Mot slutet kan du salta och tillsätta en liten skvätt olja. Lägg över dem på en tallrik.


I samma panna,bryn tomaterna hela i pannan utan att tillsätta olja, i ca 3-5 min. De ska få en sotad yta på vissa ställen. Lägg över på en skärbräda och dela dem i två.


Låt skivlingen och tomaterna svalna i några minuter. Vänd sedan ner dem i skålen med ceviche, rör om och ställ tillbaka i frysen.


Hetta upp olja i en kastrull. Förbered en tallrik med kökspapper på. Lägg tortillabröden i en hög och skär dem i fyra delar till trianglar. Fritera dem tills gyllene. Lägg över på kökspappret och strö salt på de nyfriterade chipsen.


Medan bröden friteras kan du preppa majs och sötpotatis.


Koka upp saltat vatten i en kastrull. Vänd ner sötpotatisen och koka tills skivorna mjuknat. Det går fort, på ca 3-5 min. Känn efter med en gaffel. Häll av vattnet och lägg upp skivorna på en tallrik. Bryn majskolvarna i en panna tills de fått en fin yta. Inför servering, blanda ner den tärnade avokadon i cevichen.


Servera cevichen med skivad sötpotatis, majskolvar och tortillachips.



#ceviche #vegansk #ostronskivling #svamp #peru #peruansk #peruanskmat #vego #vegomat #sallad #chips #tortillachips #hemgjorda #sötpotatis #sommar #sommarmat

215 visningar
Logga 10 Veckor Vegan Transparent.png