UNGERSKA FATTIGA RIDDARE (VEGANSKA)

Som ni märkt med lángos så står hälsosam mat inte högst upp på oss ungrares lista. Men gott, det kan vi. Ungerska fattiga riddare, bundás kenyér, steks (eller ja, friteras) i rikligt med olja och har ett tjockare lager av ägg än den finare french toasten. Mormor brukade jämnt göra det till frukost när jag var i Ungern, som jag tryckte i mig i pausen från att springa med hundarna i trädgården. Ungerska fattiga riddare äts med vitlöksgräddfil och färska grönsaker som tomat och paprika. Till det dricker vi citronte för att bryta av den tunga frukosten.


Istället för ägg gör jag en smakrik smet av kikärtsmjöl, ungerskt paprikapulver och rökt paprika. Kikärtsmjölet gör den riktigt matig och skivorna får samma konsistens och fina gyllene yta som mormors bundás kenyér.


UNGERSKA FATTIGA RIDDARE

Portioner: 6 stora skivor

Salta allt efter smak

SMET

Kikärtsmjöl, 4 dl Paprika, 2 tsk Bakpulver, 2 tsk Svartpeppar, 1 tsk Rökt paprika, 1 tsk Salt, 1 tsk Vatten, 3 3/4 dl vatten

VITLÖKS-FRAICHE

Creme fraiche, 4 dl (t ex Planti Cooking Friache) Vitlök, 2-4 klyftor