UNGERSKA FATTIGA RIDDARE (VEGANSKA)

Som ni märkt med lángos så står hälsosam mat inte högst upp på oss ungrares lista. Men gott, det kan vi. Ungerska fattiga riddare, bundás kenyér, steks (eller ja, friteras) i rikligt med olja och har ett tjockare lager av ägg än den finare french toasten. Mormor brukade jämnt göra det till frukost när jag var i Ungern, som jag tryckte i mig i pausen från att springa med hundarna i trädgården. Ungerska fattiga riddare äts med vitlöksgräddfil och färska grönsaker som tomat och paprika. Till det dricker vi citronte för att bryta av den tunga frukosten.


Istället för ägg gör jag en smakrik smet av kikärtsmjöl, ungerskt paprikapulver och rökt paprika. Kikärtsmjölet gör den riktigt matig och skivorna får samma konsistens och fina gyllene yta som mormors bundás kenyér.


UNGERSKA FATTIGA RIDDARE

Portioner: 6 stora skivor

Salta allt efter smak

SMET

Kikärtsmjöl, 4 dl Paprika, 2 tsk Bakpulver, 2 tsk Svartpeppar, 1 tsk Rökt paprika, 1 tsk Salt, 1 tsk Vatten, 3 3/4 dl vatten

VITLÖKS-FRAICHE

Creme fraiche, 4 dl (t ex Planti Cooking Friache) Vitlök, 2-4 klyftor

SERVERING

Vitt bröd (jag använder något gott lantbröd eller surdegsbröd som jag skivar relativt tjockt) Riven ost (t ex Violife Original) Färska grönsaker som tomat, rödlök eller paprika Citronte

GÖR SÅ HÄR

I en skål som brödskivorna får plats i, blanda alla ingredienser till smeten tills helt slät. Låt stå i 10 min. Blanda under tiden alla ingredienser till vitlöks-fraichen i en skål. Preppa osten och grönsakerna. Häll rikligt med olja i en stekpanna, ca 2 cm så brödskivorna nästan täcks helt. Värm till medelhög värme och vänta tills oljan värmts upp ordentligt. Preppa en tallrik med kökspapper att lägga de färdiga skivorna på. Vänd en brödskiva i smeten så den täcks ordentligt på båda sidor. Låt den inte ligga kvar i smeten, vi vill inte att smeten ska tränga sig in för mycket i själva brödet. Rå kikärtsmjöl är nämligen riktigt bittert och det kan vara svårt att få brödskivan helt genomstekt för att få bort den bittra smaken. Vänd den därför snabbt i smeten och lägg den försiktigt i oljan. Fritera tills kanterna är gyllene och krispiga, vänd på den och tillaga lika länge till på andra sidan. Lägg över den på tallriken med kökspapper och fritera nästa skiva. Serva brödskivorna med vitlöks-fraiche, ost, grönsaker och en kopp citronte.


#fattigariddare #frenchtoast #bundaskenyer #ungern #ungersk #frukost #vegansk


200 visningar
Logga 10 Veckor Vegan Transparent.png