top of page
4.png
  • Instagram

VEGANSKA PANNKAKOR

Helt vanliga, tunna, mjuka pannkakor med frasiga kanter. De flesta veganska pannkaksrecept tar bara bort äggen eller använder kikärtsspad (aquafaba). Men jag ville ha mina pannkakor lite matigare som när ägg används. För det använder jag en del kikärtsmjöl! Jag har också recept på ungerska pannkakor, palacsinta, som är ännu tunnare och har kolsyrat vatten i smeten.

VEGANSKA PANNKAKOR

Portioner: 8 stora pannkakor


Obs! Om du ska göra pannkakor för salt mat, glöm inte att skippa vaniljsocker!


Variant 1

Vetemjöl, 2 dl

Kikärtsmjöl, 1/2 dl

Bakpulver, 1 1/2 tsk

Vaniljsocker, 1 msk

Salt, ca 1/2 tsk (smaka av!)

Olja, 3 msk

Oatly Deluxe havremjölk, 5 dl (eventuellt 1/4 dl till om den blir för tjock)

Valfritt Finrivet skal från 1/2 citron eller apelsin

Olja

Smör


Variant 2

Vetemjöl, 2 dl

Potatismjöl, 2 msk

Socker, 1 msk

Vaniljsocker, 2 tsk

Bakpulver, 1 tsk

Salt, ca 1/2 tsk

Oatly Deluxe havremjölk, 4-5 dl (beroende på hur tunna du vill ha dem

Olja, 2 msk


SERVERING

Mitt favoritsätt att servera dem på på sommaren är med hallonsylt och vispgrädde (godast är Oatlys) som jag smaksätter med nymortlad kardemumma och finrivet limeskal. Så fräscht och fantastiskt gott!


GÖR SÅ HÄR

Smet. Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål. Vispa ner oljan och lite mjölk i taget. Låt gärna smeten vila i typ 10-15 min innan stekning.


Stek. Hetta upp olja i en stor panna på medelhög värme. Stek pannkakan till den får fint med färg. De färdigstekta pannkakorna mjuknar när de fått vila i någon minut efter stekning, så stek på bara så mjuknar de allt eftersom! Pensla gärna pannkakorna med smör när de stekts klart.


2 637 visningar
bottom of page