4.png
  • Instagram

ARROZ SIN POLLO (VEGANSKT KYCKLINGSRIS)


VEGANSK ARROZ SIN POLLO

Portioner: 8-10

Salta efter smak


Bas

Gullök, 2 st, finhackad

Röd paprika, 2 st, finhackad

Vitlöksklyftor, 4 st, finhackad

Chipotlepasta, 3 msk (finns i tacohyllan)

Tomatpuré, 3 msk

Kryddor

Saffran, 1 pkt

Lagerblad, 4-5 st

Spiskummin, 1 1/2 msk

Oregano, 1 1/2 msk

Paprikapulver, 1 msk

Svartpeppar, 1 msk

Rökt paprikapulver, 1/2 msk

Grönsaksbuljongtärningar, 4 st


Fyllning

Vegokycklingbitar, 320 g (eller rökt tofu)

Långkornigt ris, 8 dl

Morot, 2-3 st, skalad och tärnad smått, ca 1 cm

Bönor på burk, 2 pkt (jag brukar använda borlottibönor), sköljda och silade

Majs på burk, ca 350 g, silade

Frysta gröna ärtor, ca 350 g

Fryst koriander, 1 pkt (40 g)

Vatten, 14 dl


SERVERING

Lime, färsk koriander och avokado eller nån enkel sallad

Friterad matbanan

För matbanan: skiva ca 1-2 cm tjockt och fritera i neutral olja på båda sidor tills mjuk och gyllene


GÖR SÅ HÄR

Preppa ris. Skölj riset några gånger i kallt vatten så det mesta av stärkelsen tvättas bort.


"Kyckling" och kryddbas. Bryn filébitarna eller tofun i olja i en stor kastrull tills gyllene och lägg sedan åt sidan på en tallrik. I samma kastrull, fräs lök, paprika och vitlök på medelhög värme tills de mjuknat, ca 15 min. Blanda ner tomatpuré och chipotlepasta och rör runt. Blanda sedan ner alla kryddorna. Salta efter smak. Fräs i några minuter så kryddbasen får steka ihop lite. Rör runt då och då.

Tillsätt ris och fyllning.

Nu när vi fått en god kryddbas, vänd ner de stekta filébitarna med ris, morötter, bönor, majs, ärtor, fryst koriander och rör om. Häll på buljongen och koka upp. Sänk värmen och puttra i några minuter tills vattnet är på samma nivå som riset. Sänk då till lägsta värmen, nu ska riset få ånga. Gör ca 6 hål i riset ner till botten av kastrullen med sleven (som i bilden). Lägg på locket och tillaga tills riset är mjukt, det tar ca 30 min. Dra sedan av kastrullen från plattan, rör om riset och lägg locket på sned. Den kan gärna få stå i 15 -30 min och vila.


Servera arroz sin pollo med friterad matbanan, lime, färsk koriander och avokado.