4.png
  • Instagram

VEGANSKA HAVRERUTOR / BAKADE GRÖTRUTOR

När jag är på språng på morgonen vill jag gärna ha något hälsosamt och mättande jag kan ta med mig. Det finns ju alltid smoothies och mackor, men gröt i bakad form är som att käka en muffins där du dessutom får i dig en portion gröt! Det här är mitt standardrecept på grötrutor som är saftiga, matiga och precis lagom söta i smaken.

BAKADE GRÖTRUTOR / HAVRERUTOR

Portioner: 6 st stora rutor (1 ruta motsvarar 1 portion gröt)

Havregryn, 6 dl

Valnötter, 2 dl (alternativt andra nötter som mandel, pekan)

Mandelmjöl, 2 dl

Russin, 1 dl

Bakpulver, 1 1/2 tsk

Kanel, 1 1/2 tsk

Salt, 2/3 tsk

Mogen banan, 3 st

Havremjölk, 3-4 dl mjölk

Frysta blåbär, 2 1/2 dl (alternativt andra bär eller tärnat äpple)


GÖR SÅ HÄR

Torra ingredienser. Mixa havren till ett grovt mjöl i en matberedare och vänd ner i en skål. Grovhacka nötterna i matberedaren och vänd ner i skålen tillsammans med mandelmjöl, russin, bakpulver, kanel och salt. Blanda de torra ingredienserna väl med en slev.


Smet. Mixa bananerna och havremjölken i matberedaren och blanda ner röran i skålen. Rör om till en tjock och jämn smet som blir ganska tjock, som en gröt. Vänd ner de frysta blåbären.


Baka. Smörj in en ugnsform med lite olja och bre sedan ut smeten i formen. Toppa med havregryn som dekoration. Baka i ugn på 200 C i ca 50-55 min tills toppen fått färg.


Passar perfekt att frysa ner och ta fram en när man är på språng på morgonen!