VEGANSKA HAVRERUTOR / BAKADE GRÖTRUTOR

När jag är på språng på morgonen vill jag gärna ha något hälsosamt och mättande jag kan ta med mig. Det finns ju alltid smoothies och mackor, men gröt i bakad form är som att käka en muffins där du dessutom får i dig en portion gröt! Det här är mitt standardrecept på grötrutor som är saftiga, matiga och precis lagom söta i smaken.

BAKADE GRÖTRUTOR / HAVRERUTOR

Portioner: 6 st stora rutor (1 ruta motsvarar 1 portion gröt)

Havregryn, 6 dl

Valnötter, 2 dl (alternativt andra nötter som mandel, pekan)

Mandelmjöl, 2 dl

Russin, 1 dl

Bakpulver, 1 1/2 tsk

Kanel, 1 1/2 tsk

Salt, 2/3 tsk

Mogen banan, 3 st

Havremjölk, 3 dl

Frysta blåbär, 2 1/2 dl (alternativt andra bär eller tärnat äpple)


GÖR SÅ HÄR

Mixa havren till ett grovt mjöl i en matberedare och vänd ner i en skål. Grovhacka nötterna i matberedaren och vänd ner i skålen tillsammans med mandelmjöl, russin, bakpulver, kanel och salt. Blanda de torra ingredienserna väl med en slev.


Mosa bananerna och blanda ner dem med havremjölken i skålen tills du får en tjock och jämn smet. Den är tjock som en gröt. Blanda ner de frysta blåbären.


Smörjs in en ugnsform med lite olja eller smör och bre sedan ut smeten i formen. Toppa med havregryn som dekoration. Baka i ugn på 200 C i ca 50-55 min tills toppen fått färg. Låt svalna innan de skärs upp i rutor och äts. Passar perfekt att frysa ner och ta fram en när man är på språng på morgonen!

Logga 10 Veckor Vegan Transparent.png