KRÄMIG LINS- & KOKOSGRYTA MED KARDEMUMMARIS & GARAM MASALA-SQUASH

En krämig gryta på röda linser serveras med ris som doftar kardemumma. Självklart kan du bara göra linsgrytan och servera den med ris, men jag gillar att lyxa till mustiga och krämiga grytor lite med olika tillbehör. Nåt fräsch, nåt syrligt, nåt krispigt. Så till detta gjorde jag butternut squash som ugnsrostats med garam masala och serverar sedan med granatäpple och rostade cashewnötter.


Och när jag gör grytor så passar jag på att göra många portioner. Tar ju typ lika lång tid ändå plus att de smakar godare ju mer den får stå, eller så kan man frysa ner några portioner.

LINSGRYTA MED KARDEMUMMARIS & GARAM MASALA-ROSTAD SQUASH

Portioner: 10

Salta allt efter smak


LINS- & KOKOSGRYTA

Olja för stekning, t ex kokosolja

Fänkålsfrön, 2 msk

Lök, 2 st, finhackad

Vitlök, 8 klyftor, pressad

Ingefära, 1 dl, riven

Chili, 2 st, skivad

Spiskummin, 2 msk

Gurkmeja, 1 msk

Bockhornsklöver, 1 msk (brukar finnas i kryddhyllan på t ex Hemköp), jäkligt god krydda men om du inte hittar kan du skippa den)

Korianderstjälkar, 2 dl, hackad

Grönsaksbuljongtärning, 2 st

Tomat, 3 st, tärnad

Röda linser, 8 dl

Kokosmjölk, 750 ml

Vatten, 7 dl

Garam masala, 1/2 msk


KUMMIN- OCH KARDEMUMMARIS

Långkornigt ris, 8 dl

Kumminfrön, 2 tsk

Kardemummafrön, 2 tsk

Russin, 1 dl

Vatten, 15 dl


ROSTAD BUTTERNUT SQUASH

Squash, 1 1/2 kg, tärnad

Olivolja, 1/3 dl

Garam masala, 1 msk

Cayennepeppar, 1 tsk (eller annan chili)

Kanel, 1/2 tsk

Lime, saften från 1/2 st

Koriander, 1 knippe, hackad

Vitlök, 2 klyftor, pressad


SERVERING

Rostade cashewnötter

Granatäpple

Koriander

Lime


GÖR SÅ HÄR

Ugnsrostad squash. Blanda squash med olja, garam masala, kanel och cayennepeppar. Sprid ut på en bakplåt och tillaga i ugn på 200 C i ca 30 min eller tills mjuk. Blanda sedan squashen med limesaft, koriander och vitlök i en skål.


Lins- och kokosgryta. Fräs fänkålsfrön i rikligt med olja under omrörning i några sekunder tills det doftar gott. Tillsätt lök, vitlök, chili och ingefära och fräs i 5 min tills de mjuknat. Vänd ner spiskummin, gurkmeja, bockhornsklöver, koriander, buljongtärning och tomat och puttra under lock i ca 5 min så tomaterna smälter lite. Blanda ner linser, kokosmjölk och vatten. Puttra på medelvärme i ca 30 min eller tills linserna mjuknat. Rör om då och då eftersom det lätt bränns vid av kokosmjölken. Tillsätt lite mer vatten vid behov. När linserna mjuknat, rör ner garam masala och puttra i någon minut till.


Kardemummaris. I en kastrull, hetta upp olja till medelhög värme. Tillsätt kumminfrön, kardemummafrön och russin. Tillaga under omrörning i typ en halv minut tills det doftar gott. Tillsätt ris och rör om. Häll på vatten och låt riset koka enligt förpackningsanvisningen.


Servera linsgrytan med kardemummaris och garam masala-squash. Garnera med rostade cashewnötter, granatäpple, koriander och lime.

521 visningar
Logga 10 Veckor Vegan Transparent.png