GLASNUDELSALLAD & FRITERAD OSTRONSKIVLING MED SRIRACHA-GLAZE

En fräsch nudelsallad som serveras med friterad ostronskivling penslad med en sötstark sriracha-glaze. Ostronskivlingen doppas i en frityrsmet på kikärtsmjöl som gör den riktigt matig och god. Till vardags när jag inte orkar fritera och kanske vill ha något hälsosammare alternativ så skippar jag den friterade ostronskivlingen och serverar istället nudelsalladen med stekt, rökt tofu och sriracha.


Till dressingen för nudelsalladen använder jag coconut aminos. Det är ett alternativ till sojasås som är gjord på fermenterad nektar från kokosblommor och har en god sötsalt och umamig smak. Till skillnad från sojasåsen har den mindre sälta och har en hint av kola-aktig sötma. Du kan därför byta ut den mot en lite mindre mängd sojasås och tillsätta valfri sötma, t ex lönnsirap eller muscovadosocker.

GLASNUDELSALLAD & FRITERAD OSTRONSKIVLING MED SRIRACHA-GLAZE

Portioner: 6


SALLAD

Glasnudlar, 300 g

Kinakål, 350 g, strimlad

Mango, 2 st, strimlad (mogen eller omogen, båda är gott!)

Morot, 3 st, riven

Gurka, 1 st, riven

Vårlök, 2 st, skivad

Sockerärtor, 200 g, delade

Rostade och saltade jordnötter, 200 g

Rostade sesamfrön, 2/3 dl


SÅS

Coconut aminos, 2 dl (kan bytas ut mot vegansk fisksås efter smak eller en mindre mängd sojasås + valfri sötning, t ex lönnsirap eller farinsocker)

Risvinäger, 2/3 dl

Sojasås, 1/2 dl

Lime, saften från 3 st

Sesamolja, 1 msk

Vitlök, 3 st, pressade

Ingefärspulver, 1 tsk

Mynta, 2 krukor, hackad

Basilika, 2 krukor, hackad

Koriander, 2 krukor, hackad (spara eventuellt lite till garnering)


FRITERAD OSTRONSKIVLING

För en snabb och mer hälsosam vardagsvariant kan du skippa den friterade ostronskivlingen och istället servera salladen med stekt, rökt tofu och sriracha.

Ostronskivling, 400 g

Olja till fritering

Kikärtsmjöl, 4 dl

Bakpulver, 2 tsk

Rökt paprika, 1 tsk (använder söt)

Ingefärspulver, 1/2 tsk

Vitpeppar, 1/2 tsk

Salt, 1 tsk

Vatten, 4 1/2 dl vatten


SRIRACHA-GLAZE

(uppdaterad)

Vitlök, 3 st, pressade

Ingefärspulver, 1 tsk

Rökt paprikapulver, 1 msk (jag använder söt)

Sesamolja, 2 tsk

Sriracha, 2 dl

Ketchup, 2 dl

Sojasås, 1/2 dl

Risvinäger, 1/2 dl


GARNERING

Rostade sesamfrön

Färska örter


GÖR SÅ HÄR

Tillaga nudlarna enligt förpackningsanvisning.


Blanda ingredienserna till såsen.


Pressa ur vattnet ur den rivna gurkan. Blanda sedan nudlarna och såsen med resten av ingredienserna till salladen. Ställ in i kylen medan du preppar den friterade ostronskivlingen.


För sriracha-glazen, hetta upp olja i en liten kastrull och vänd ner vitlök. Rör om i några sekunder och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Koka upp och puttra i ca 5 min under omrörning. Dra av kastrullen från plattan och ställ åt sidan.


Nu ska vi fritera ostronskivlingen. Preppa en tallrik med kökspapper att lägga de friterade bitarna på. Hetta upp oljan. Blanda alla ingredienser till smeten. Doppa svampen i smeten fritera i oljan i några minuter tills gyllene på båda sidor. Lägg över på tallriken när den är klar. Pensla sriracha-glazen på de friterade bitarna.


Servera ostronskivlingen med den kalla nudelsalladen och garnera med rostade sesamfrön och koriander.




#nudelsallad #nudlar #sallad #glasnudlar #glasnudelsallad #sriracha #ostronskivling #kikärtsmjöl #coconut #aminos #panerad #jordnötssås #vegansk

0 visningar
Logga 10 Veckor Vegan Transparent.png