VEGANSK BIBIMBAP

Den koreanska rätten bibimbap är den perfekta kylskåpsrensaren! Det är helt enkelt wokade råvaror som serveras med ris och en god sås. Det blir en härlig röra av krispigt, krämigt och hett.


Traditionellt serveras bibimbap med en sås gjord på gochujang, en koreansk fermenterad chilipasta, och ett stekt ägg med rå äggula. Det gör att rätten blir krämig och fet när man blandar ihop den. Men eftersom jag varken gillar den fermenterade smaken gochujang har och inte heller äter ägg så har jag gjort en tahini-srirachasås som är krämig, fet och het. Sorry alla traditionella bibimbap-älskare. Men det jag tycker är grymt med rätten är att jag lurar i mig massa fina grönsaker och gröna blad- så mitt tips är att helt enkelt göra din favoritsås till! Varför inte köra kinesisk, aromatisk chiliolja eller en god jordnötssås. Kan det fortfarande kallas bibimbap då? Säkert inte. Men gott blir det i alla fall.


För ännu mer matighet istället för äggen så steker jag också kikärtsplättar, samma som jag använder istället för ägg till min pyttipanna, spanska tortilla och libanesiska omelett.


Du kan köra på de grönsaker du har hemma som zucchini, gurka, vitkål, aubergine, spenat, edamamebönor och böngroddar, fräs och servera med ris och såsen.


BIBIMBAP

Portioner: 4

Salta allt efter smak


Valfri svamp, 400 g, skivad Rökt tofu, 2 pkt, skivad Morot, 3 st, skivade (eller rivna för enkelhetens skull) Röd paprika, 2 st, skivad Spenat, ca 500 g, grovhackad

Vitlök, 6 klyftor, pressad

Sesamolja

Rostade sesamfrön


KIKÄRTSPLÄTTAR

Silkestofu, 1 1/2 dl

Kikärtsmjöl, 1 dl

Rökt paprika, 1 tsk

Svartpeppar 1/2 tsk

Bakpulver, 1/2 tsk

Salt, 2/3 tsk

Vatten, 1 dl


STARK TAHINISÅS

Tahini, 1 1/2 dl

Sriracha, 3 msk, eller efter smak beroende på hur starkt du gillar Sesamolja, 2 tsk

Sojasås, 2 tsk Vitlök, 2-3 st, pressade Lime, 1 st, saften

Lönnsirap, 1 msk (eller annan valfri sötning)

Vatten, ca 1 dl


SERVERING

Ris

Kimchi (valfritt)


GÖR SÅ HÄR

Spenat. Koka upp vatten i en kastrull. Tryck ner all spenat och förväll i några sekunder. Lägg sedan över i en sil och skölj med kallt vatten. Pressa för hand ur så mycket vatten ur spenaten som möjligt. Lägg över i en skål och blanda med lite sesamolja, salt, sesamfrön och vitlök efter smak.


Ris. Koka nu riset i kastrullen enligt förpackningsanvisningen. När det är klart, rör ner en liten skvätt sesamolja. Kikärtsplättar. Mixa ingredienserna i en mixer till en slät smet. Hetta upp olja i en stekpanna till medelhög värme. Klicka typ 3 msk smet per plätt i pannan och stek tills kanterna är frasiga och undersidan fått fint med färg. Vänd och stek tills gyllene på andra sidan.

Grönsaker och tofu. Allt ska stekas separat men på samma sätt: hetta upp olja i pannan, woka råvaran på hög värme i någon minut. Smaksätt med vitlök och sesamolja. Vänd över på en tallrik och stek nästa råvara. Grönsakerna ska fortfarande ha kvar sin krispighet.

Tahinisås. Blanda alla ingredienser till såsen i en skål utom vattnet. Häll sedan i lite vatten i taget under omrörning tills du får önskad konsistens.

Lägg upp ris med grönsakerna och sås snyggt vid servering. Sedan är det bara att röra ihop allt när det är dags att käka!


#asiatiskt #koreansk #bibimbap #vegan

271 visningar
Logga 10 Veckor Vegan Transparent.png